Tartalomjegyzék

A belső piaci szolgáltatások irányelve

Az európai uniós elvárásokat is szem előtt tartva, szükséges volt az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006. december 12-i 2006/123/EK irányelvével összefüggésben vizsgálni a két hegesztési rendeletet, mert a 6/1996. számú a hegesztők minősítésére hatályos IKM rendelet alapján kiadott minősítési bizonyítványhoz (személyzettanúsításhoz), a 3/1998. IKIM rendelet pedig a gyártó számára harmadik fél által kiadott tanúsítványhoz köti a hegesztési tevékenység gyakorlását. A Magyar Köztársaság, a többi uniós tagállamhoz hasonlóan legkésőbb 2009. december 28-ig köteles gondoskodni arról, hogy kötelező erejű nemzeti rendelkezések biztosítsák a szolgáltatók és a szolgáltatások igénybe vevői számára a szolgáltatási irányelvben biztosított jogokra való támaszkodást. A szolgáltatási irányelv hatálya alá tartoznak a hegesztési munkát végző vállalkozások is, így első megközelítésre érvényesülnie kellene esetükben a szolgáltatási irányelv számos könnyítésének.

A tagállamoknak azonban több és egyenként mérlegelendő körülmény – így például a közérdek, az élet, az egészség, a testi épség, a vagyon és az emberi környezet biztonsága védelmének – okából is módjuk van bizonyos kötöttségek fenntartására. Az élet, az egészség, a testi épség, a vagyon és az emberi környezet megóvása érdekében elfogadott és megengedett, akár kötelező hatósági értékelésen alapuló bizonyítványon, valamint hatósági ellenőrzésen keresztül megvalósuló szigorú állami kontroll további fenntartása, akár a 6/1996. IKM. rendelet szerinti minősítés és személyzettanúsítás, valamint a 3/1996. rendelet szerinti rendszertanúsítvány. A szolgáltatási irányelvtől való eltérésre megfelelő és elegendő szakmai okot szolgáltat azon veszélyes tevékenység mibenléte, amit a hegesztett szerkezeteket gyártó, szerelő, javító szervezetek, illetve a minősített hegesztők végeznek.

A minősített hegesztőkkel kapcsolatban azt is vizsgálni kellett a szolgáltatási irányelvvel összefüggésben, hogy vajon indokolt-e eltérni az irányelv azon előírásától, miszerint a vállalkozásoknál foglalkoztatott minősített hegesztők számára a minősítést általában korlátlan időtartamra kell megadni. Az elemzés arra a következtetésre jutott, hogy e vonatkozásban is irányadó az irányelv eltérési lehetősége, hiszen a közérdek védelme érdekében követeli meg a jogszabály a felkészültség, az alkalmasság igazolását, de a felkészültséget és az alkalmasságot biztosító képességek, feltételek megváltozhatnak. Indokolt tehát a tanúsítványok érvényesség idejének előírása (ezt a vonatkozó szabványok tartalmazzák), és a felkészültség rendszeres ellenőrzése és igazolása.

A kötelező minősítéshez és tanúsításhoz szorosan hozzátartozik az átláthatóság, a minősítéssel rendelkezők listájának megismerhetősége, vagyis a jogosítottak listájának meg kell jelennie a MHT (illetve az MHtE) honlapján, továbbá a tárgykör szerinti hivatalos lapban. Erre egyfelől a tevékenységet jogszerűen végzők egymásról megbízható tudomásszerzése érdekében van szükség, másfelől mind a hatóságok, mind a jogkövető vállalkozások érdekében annak figyelemmel kísérése okából, hogy gyorsan és hatékonyan ki lehessen szűrni a piacról a tevékenységet illegálisan végzőket. Feltehető, hogy nem vethet fel adatvédelmi aggályt ezen személyek adatainak a fenti módon való nyilvánosságra hozatala, ellenkezőleg, a jogbiztonságot szolgálja, hogy a hegesztő erre irányuló, külön „engedélye” nélkül a róla, mint a rendelet hatálya alá tartozó tevékenység jogszerű végzésére felhatalmazást kapott hegesztőről szóló adatok a honlapon megjelenítésre kerüljenek.

Az egyes hegesztett szerkezetek gyártását végző gazdálkodó szervezetek alkalmasságának igazolásáról szóló 3/1998. (I. 12.) IKIM rendeletet több alkalommal módosították.


A hegesztési tevékenység szabályozott szakma a Magyar Köztársaságban.

A rendelet 2. § (1) bekezdése szerint az ömlesztőhegesztést és az ezzel összefüggő egyéb tevékenységet csak a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által kiállított, a hegesztett szerkezetek gyártására való alkalmasságot igazoló hatósági bizonyítvánnyal rendelkező szervezet végezhet a rendeletben meghatározott szakterületeken.


A műszaki-biztonsági felügyeletet ellátó szervezet hatásköre a rendelet 1. melléklete szerint kiterjed a következő szerkezetek gyártását, javítását, átalakítását és szerelését végző szervezetekre:

1) nyomástartó edények, berendezések és csővezetékeik,
2) szállítható nyomástartó berendezések,
3) ipari csővezetékek,
4) éghető folyadékok és olvadékok föld feletti, földbe süllyesztett tároló tartályai, létesítményei.

A hegesztett szerkezeteket gyártó, szerelő, javító, átalakító szervezetek üzleti környezetének javítását eredményezi a rendelet rájuk vonatkozó követelményeinek egyszerűsítése, ami a kijelölt szervezet általi tanúsítvány alapján a nyilvántartásba vételre korlátozható. A hegesztett szerkezetet gyártókra vonatkozóan egy lehetséges, elismert megoldásként hivatkozott szabványok – amikkel egyenértékű megoldást nyújtó más szabványok is alkalmazhatók – elégséges követelményeket tartalmaznak.

Az érvénytelen szabványhivatkozások úgy lettek kijavítva az érvényes szabványokra (pl. MSZ EN 729 helyett MSZ EN ISO 3834), hogy a szabványhivatkozás szövegkörnyezete megfelel a szabványosítási törvénynek, és a szövegtervezetben csak általános hivatkozás szerepel, a vonatkozó szabványokat évszámos hivatkozással a negyedik melléklet tartalmazza. A szövegtervezet könnyen módosítható oly módon, hogy a szabványhivatkozásokat az MSZT vagy az MKEH honlapja és hivatalos lap tartalmazza.

A rendelet szerint a gyártó maga választhat az 1. számú táblázatban szereplő minőségirányítási követelmények közül. Ez lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy az egyéb jogszabályi követelmények és a piaci elvárások alapján már alkalmazott szabványokat válasszák. Ilyen vállalkozóbarát módon a rendelet többletkövetelményt nem állít a gyártók elé, de alkalmas arra, hogy felkészületlen vállalkozások a hatálya alá tartozó tevékenységet ne végezhessenek.